مانور ايران و روسيه در مقابل آمريکا/ ايران قدرت منطقه‌اي بين شرق و غرب است

 

شبکه خبري راشاتودي طي تحليلي در پايگاه اينترنتي خود نوشت: سياست ايران در نزديکي به روسيه در حقيقت طرحي براي ترک انداختن در تحريم‌هاي تحميلي عليه تهران و مسکو است.

به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه اينترنتي شبکه خبري «راشاتودي» طي گزارشي در زمينه « افزايش روابط ايران و روسيه در حوزه انرژي» و به قلم «په په اسکوبار»، روزنامه نگار مطرح برزيلي مي‌نويسد: تحريم‌هاي سنگين نيز نتوانسته‌اند تهران را به زانو دربياورند و «آيت‌الله خامنه‌اي»، رهبري ايران نيز اعلام داشته است که به حصول توافق هسته‌اي خوشبين نيست در واقع درخواست رهبري ايران فراتر از يک قرارداد صرف به عنوان رهبر يک کشور توسعه يافته است.

از سوي ديگر ايران و روسيه با عقد قرار دادي به ارزش 10 ميليارد دلار وارد مرحله‌اي ديگر از همکاري شده‌اند و قرار است جزييات اين قرار داد در سپتامبر سال جاري نهايي شود و البته تعجبي ندارد که واشنگتن از اين ماجرا عصباني شود زيرا اين قرارداد موجب مي‌شود تا صادرات نفت ايران در روز متجاوز از 1 ميليون بشکه در روز شود. بايد گفت رقص باله مانند ايران و روسيه در حوزه انرژي باعث نگراني آمريکا و اروپا شده است.

در ادامه اين گزارش نويسنده با اشاره بر موقعيت ايجاد شده براي ايران با توجه به تحريم روسيه مي‌نويسد: با تحريم‌هاي اعمالي بر روسيه، ايران مي‌تواند گاز مورد نياز اروپا را تامين کند. در واقع ايران مي‌تواند با انتقال گاز خود به ترکيه گاز مورد نياز اروپا را تامين کند. البته بايد تصريح کرد که ايران از يک سو مايل به تحريک مسکو به عنوان بزرگترين تامين کننده گاز اروپا نيست اما اين کشور مي‌داند که در صورت احتمال تنش زدايي با آمريکا، اروپا در پي اغوا کردن ايران و عقد قرارداد و سرمايه گذاري در اين کشور است.

در ادامه اين مطلب آمده است: البته ايران بعيد است در جنگ با روسيه در زمينه تامين انرژي اروپا برآيد. در حالي که تحريم‌هاي اعمالي بر روسيه مواضع ايران در مذاکرات هسته‌اي را تحکيم مي کنند زيرا طرف‌هاي اروپايي محتاج گاز ايران هستند اما اين بدين مفهوم نيست که تهران از خود بيخود خواهد شد . هر چقدر که ايرانيان در پي طرح‌هاي جديد هستند در عين حال سياست‌هايشان در واقع نزديکي دو جانبه با مسکو براي ترک انداختن در تحريم‌هاي تحميلي عليه هر دو کشور است.

در انتهاي اين گزارش آمده است: پرونده هسته‌اي ايران براي آمريکا همانند تالار آيينه‌اي است که منعکس کننده آرزوهاي اين کشور براي دست يابي به بازار بکر جمعيت 77 ميليوني جوان و فرهيخته ايران به اضافه منبع انرژي عظيم براي شرکت‌هاي نفتي آمريکايي است. البته در اين تالار آينه‌اي ايران نيز اهدافي دارد و مي‌خواهد به عنوان قدرت منطقه‌اي بين شرق و غرب قرار گيرد.

اگر «حسن روحاني»، رييس جمهور ايران موفق به حصول توافق نهايي هسته‌اي با غرب شود، آنگاه وضعيت اقتصادي ايران با سرمايه‌گذاري اروپايي‌ها بسيار بهبود خواهد يافت. البته ايران قادر است با رويکرد نرمش قهرمانانه و نزديکي بيشتر با چين و روسيه نيز به مسير خود ادامه دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1393برچسب:, | 8:37 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.